شبهه ای در مورد دفن شبانه حضرت زهرا (س)

 

سؤال:

اینکه فاطمه (س) را شبانه دفن کرده‌اند، به خاطر این بوده که ایشان نمی خواستند جسدش را نامحرم ببيند بنابراین دفن شبانه ارتباطی با نارضایتی ایشان از ابوبکر و عمر نداشته است!

 

جواب:

اگر روایات شیعه وسنی را بررسی کنیم متوجه می شویم که علت اصلی دفن  شبانه حضرت زهرا نارضایتی ایشان از ابوبکر وعمر بوده است.

آري، فاطمه وصيت كرد كه او را شبانه دفن نموده و هيچ يك از كسانى را كه بر وى ستم كرده‌اند، خبر نكنند، و اين بهترين سند براى شيعه است تا ثابت كنند كه صديقه شهيده مظلوم از دنيا رفته و از افرادى كه بر وى ستم كرده‌اند، هرگز راضى نشده است.

روايات فراوانى در كتاب‌هاى شيعه و سنى بر اين مطلب دلالت دارد كه به اختصار چند روايت را ذكر مى‌كنيم:

 

دفن شبانه، در روايات اهل سنت

از بین روایات اهل سنت فقط به دو روایت اشاره می کنیم:

محمد بن اسماعيل بخارى مى‌نويسد:

فاطمه زهرا سلام الله عليها، شش ماه پس از رسول خدا (ص) زنده بود، زمانى كه از دنيا رفت، شوهرش علي عليه السلام او را شبانه دفن كرد و ابوبكر را با خبر نساخت.(1)

ابن قتيبه دينورى نیز در تأويل مختلف الحديث مى‌نويسد:

فاطمه از ابوبکر ميراث پدرش را خواست، ابوبکر نپذيرفت، قسم خورد که ديگر با او (ابو بکر) سخن نگويد و وصيت کرد که شبانه دفن شود تا او (ابوبکر) در دفن وى حاضر نشود.(2)

 

دفن شبانه در روايات شيعه

هر چند كه سبب وصيت صديقه طاهره در ميان شيعيان مشخص و اجماعى است؛ اما در عين حال به يك روايت اشاره مى‌كنيم.

مرحوم شيخ صدوق در علت دفن شبانه آن حضرت مى‌نويسد:

علي بن ابوحمزه از امام صادق عليه السلام پرسيد: چرا فاطمه را شب دفن كردند نه روز؟ فرمود: فاطمه سلام الله عليها وصيت كرده بود تا در شب وى را دفن كنند تا ابوبكر و عمر بر جنازه آن حضرت نماز نخوانند.(3)

 

نتيجه:

با توجه به مدارك موجود و اعتراف بزرگان اهل سنت،‌ دليل دفن شبانه آن حضرت وصيت آن حضرت بود كه نمى‌خواست افرادى كه بر او ستم كرده‌اند، بر جنازه‌اش نماز بخوانند و با اين كار خشم خود را از غاصبان خلافت جاودانه ساخت.

 

 

 

---------------------------------------------

(1) «وَعَاشَتْ بَعْدَ النبي صلى الله عليه وسلم سِتَّةَ أَشْهُرٍ فلما تُوُفِّيَتْ دَفَنَهَا زَوْجُهَا عَلِيٌّ لَيْلًا ولم يُؤْذِنْ بها أَبَا بَكْرٍ وَصَلَّى عليها.» منبع:

البخاري الجعفي، محمد بن إسماعيل أبو عبدالله (متوفاي256هـ)، صحيح البخاري، ج 4، ص 1549، ح3998، كتاب المغازي، باب غزوة خيبر، تحقيق د. مصطفى ديب البغا، ناشر: دار ابن كثير، اليمامة - بيروت، الطبعة: الثالثة، 1407 - 1987.

(2) «وقد طالبت فاطمة رضي الله عنها أبا بكر رضي الله عنه بميراث أبيها رسول الله صلى الله عليه وسلم فلما لم يعطها إياه حلفت لا تكلمه أبدا وأوصت أن تدفن ليلا لئلا يحضرها فدفنت ليلا.» منبع:

الدينوري، أبو محمد عبد الله بن مسلم ابن قتيبة (متوفاي276هـ)، تأويل مختلف الحديث، ج 1، ص 300، تحقيق: محمد زهري النجار، ناشر: دار الجيل، بيروت، 1393هـ، 1972م.

(3) عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام لِأَيِّ عِلَّةٍ دُفِنَتْ فَاطِمَةُ (عليها السلام) بِاللَّيْلِ وَ لَمْ تُدْفَنْ بِالنَّهَارِ قَالَ لِأَنَّهَا أَوْصَتْ أَنْ لا يُصَلِّيَ عَلَيْهَا رِجَالٌ [الرَّجُلانِ‏].

الصدوق، أبو جعفر محمد بن علي بن الحسين (متوفاي381هـ)، علل الشرايع، ج‏1، ص185، تحقيق: تقديم: السيد محمد صادق بحر العلوم، ناشر: منشورات المكتبة الحيدرية ومطبعتها - النجف الأشرف، 1385 - 1966 م .

 

 

مطالب مرتبط :

» چرا حضرت علی(ع) از همسرش در برابر مهاجمان دفاع نکرد؟!

  سؤال: علي که شير خدا و اسد الله الغالب بود و در قلعه خيبر را با يک دست بلند کرد، چگونه حاضر مى‌شود ببيند همسرش را در مقابل چشمانش كتك بزنند؛ اما هيچ واكنشى از خود نشان ندهد؟!     جواب...

» آیا از نظر قرآن بهترین زن، حضرت مریم است نه حضرت زهرا؟!

  سؤال: در قرآن آمده است که حضرت مریم(ع) بهترین زنان عالَم است. از طرف دیگر گفته می شود که حضرت زهرا(س) سیده نساء العالمین (بهترین زنان عالَم) است. آیا این دو مطلب با هم تعارض...

» اعتراض حضرت زهرا(س) به حضرت علی(ع)!!!

  سؤال: طبق روايت شيعيان، حضرت زهرا (س) پس از بازگشت از مسجد و ايراد خطبه در آنجا علي (ع) را سرزنش نمودند كه: «شما مانند جنين در خانه نشسته‌اى و آن‌ها حق من و تو را غصب كردند... »(1)  مگر شعیان...

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

حضرت زهرا (س) شبهه ای در مورد دفن شبانه حضرت زهرا (س)