آیا قصاص واعدام با رحمت الهی تعارض ندارد؟!

 

سؤال:

 چرا خداوند در قرآن کریم در کنار رحمتش و معرفی خود به عنوان "ارحم الراحمین" سفارش به مجازات تا سر حد اعدام (قصاص، قطع دست و یا خشونت زیاد) نموده است؟!

 

 جواب:

با توجه به آیات و روایات درمی یابیم یعنی همان طور که خداوند دارای صفت رحمانیت و رحیمیت است، همچنین دارای صفت غضب و سخط نیز می باشد، اگر به بهشت مژده داده از جهنم نیز ترسانده است، اگر به مغفرت امید داده به عذاب نیز بیم داده است، ‏از این رو میبینیم که پیامبرش را هم بشارت دهنده و هم انذار کننده معرفی می نماید.

با توجه به این توضیحات درمی یابیم که خداوند فقط ارحم الراحمین نیست تا اشکال شود که سفارش به مجازات تا سر حد اعدام (قصاص، قطع دست و یا خشونت زیاد) با صفت «ارحم الراحمین» منافات دارد. به عبارت دیگر اجرای چنین حدودی مظهر شدید العقاب بودن خداوند است نه مظهر رحمانیت خدا!

البته به این سؤال پاسخ بهتری نیز می توان داد زیرا اگر از زاویه ای دیگر به این قضیه نگاه کنیم می توان گفت اجرای قصاص و ... مظهر رحمانیت خداوند نیز می باشد توضیح این مطلب این گونه است:

طبعاً کسی که مورد قصاص قرار می گیرد و یا حدّی بر او جاری می شود و ... حتماً جرمی را مرتکب شده است و حقی را پایمال نموده است و در حقیقت این عمل آفتی است که باعث فساد جامعه می شود و برای حفظ جامعه باید با این آفت ها (که در اسلام برای آن قصاص و یا حد در نظر گرفته) مبارزه کرد که در این جا دو نوع مبارزه ممکن است صورت پذیرد:

 

     - یکی مبارزۀ  سطحی؛ مثل جریمه کردن، زندانی نمودن و ...

     - و دیگری مبارزۀ ریشه ای؛ مثل قصاص، حدود و ...

 

که اسلام نوع دوم را انتخاب نموده است؛ زیرا از نظر اسلام همان طور که عقلای عالم حکم می کنند، ارزش جامعه از ارزش افراد مهم تر است نه این که این عمل، ریشه در حس انتقام جویی داشته باشد. از این رو رحمت الهی ایجاب  می کند که در وهله ی اول، جامعه را از سقوط انحطاط و انحراف حفظ نماید و با قوانین سختگیرانه، موجب کم شده جرایم شود.

به عنوان مثال می توان قانون قصاص و اعدام را به عمل جراحی تشبیه کرد اگر یک پزشک بخاطر جلوگیری از رشد عفونت مجبور شود پای بیمارش را قطع کند آیا کار بدی انجام داده؟! آیا می توان او را متهم به خشونت طلبی یا سنگدلی کرد؟! آیا بهتر نیست از این دلسوزی او تشکر کنیم؟

از این رو بر این باوریم که قصاص و حدود و امثال اینها نه تنها با «ارحم الراحمین» بودن خداوند مخالف نیستند، بلکه لازمه ی مهربان بودن ، دفاع از قوانین این چنینی است.

در حقیقت قصاص و دیۀ اسلامى دريچ ه‏اى است به سوى حيات و زندگى انسان ها ؛ زيرا اگر این احكام به هيچ وجه وجود نداشت و افراد سنگ دل احساس امنيت مى ‏كردند جان مردم بى‏ گناه به خطر مى ‏افتاد. و از سوى ديگر نیز مايۀ سلامتی و حيات مجرم است؛ چرا كه او را از فكر ارتکاب جرم تا حد زيادى باز مى‏ دارد و كنترل مى‏ كند. و از جانب دیگر نیز به خاطر لزوم تساوى و برابرى (در انتقام) جلوی جرم های پى در پى را مى‏ گيرد و به سنت هاى جاهلى كه گاه يك جرم موجب چندین جرم و آن نيز به نوبۀ خود مايۀ جرم هاى بيشترى مى ‏شد پايان مى ‏دهد.

 

در این جا تذکر نکته ای لازم به نظر می رسد:

باید توجه کرد که بر اساس روایات، هر كس که در دنيا به كيفر گناهش رسید دوباره در آخرت كيفر نمی شود؛ به عبارت دیگر کسی که به خاطر گناهش در دنیا مجازات شد دوباره در آخرت كيفر نمی بیند و این جلوه ای از رحمت الهی است. از این رو می بینیم در صدر اسلام برخی برای پاک شدن و رهایی از عذاب اخروی خدمت امام (ع) می رسیدند و بعد از اقرار به گناه، تقاضای اجرای حدود الهی برای خود می کردند. به عنوان نمونه در تاریخ آمده است که زنی نزد حضرت علی آمد و به خاطر زنایی که كرده بود از حضرت خواست که با اجرای حد بر او، او را پاك سازد و می گفت: مي ترسم كه مرگم فرا رسد و ناپاك از دنيا بروم!

 

مطالب مرتبط :

» پاسخ آیت الله سبحانی به شبهه فیزیکدان انگلیسی

  حضرت آیت‌الله سبحانی در نوشتاری، به نظرات اخیر برخی فیزیکدان‌ها به ویژه «استفان هاوکینگ» فیزیکدان انگلیسی، مبنی بر اینکه آیا علم فیزیک می‌تواند ماورای طبیعت را نفی کند، پاسخ...

» چرا خدا برخی را سالم و برخی را معلول آفریده است؟!

  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ سؤال: چرا خدا برخی انسانها را زیبا و برخی را...

» ــ آيا خدا به عبادات ما نياز دارد كه فرمان داده نماز بخوانيم؟!

      سؤال: آيا خدا به عبادات ما نياز دارد كه فرمان داده نماز بخوانيم و رو به كعبه بايستيم؟   جواب: اگر همه مردم رو به خورشيد خانه بسازند چيزى به خورشيد اضافه نمى ‏شود و اگر همه مردم پشت...

» شیعه میگوید خدا گاهی از کارهایش پشیمان میشود!

      سؤال: آیا صحیح است که شیعه معتقد است که خدا گاهی اوقات از کارش پشیمان می شود و تغییر نظر می دهد؟! (اصطلاحا به چنین عقیده ای «بداء» می گویند.)   جواب: صحیح است که شیعه معتقد به...

» قرآن میگوید برخی انسانها توسط خدا گمراه میشوند!

      سؤال: در آیه ای از قرآن آمده است که خدا هر که را بخواهد گمراه می کند! بنابراین افرادی که گمراه شده اند تقصیری ندارند چون طبق این آیه خداوند خواسته است که آنها گمراه شوند!!   جواب: آری...

» آیا خدا میتواند سنگی را خلق کند که نتواند بلند کند؟!

سؤال: آیا خداوند می تواند سنگی را خلق کند که خودش نتواند آن را بلند کند؟!     جواب: خیلی ساده باید گفت نه! خداوند نمی تواند چنین سنگی را خلق کند! البته باید توجه کرد که این مطلب برای خداوند...

» ــ چرا قرآن، خدا را «مکر کننده» معرفی کرده است؟! مگر مکر و نیرنگ بد نیست؟!

  سؤال: چرا قرآن، خدا را «مکر کننده» معرفی کرده است؟! مگر مکر و نیرنگ بد نیست؟!               جواب: آری در قرآن آمده است که خداوند هم مکر می کند در سوره آل عمران...

» خدایی که به همه چیز داناست پس چرا مارا آزمایش میکند؟!

  سؤال: خدايى كه به وضع و حال ما و به هر چيزى آگاه است، چرا ما را مورد آزمايش قرار میدهد؟!     پاسخ: آزمايش الهى براى آن است كه مدّعيان راستين از مدّعيان دروغين شناخته شوند. همه...

» چرا خدا به فرشتگان دستور داد که به حضرت آدم سجده کنند مگر سجده بر غیرخدا حرام نیست؟!

   سؤال:چرا خدا امر می کند به غیر او سجده نکنید، اما حرف خودش را نقض می کند و فرشتگان را مجبور به سجده بر انسان می کند؟!  جواب:صحیح است که سجده بر غیر خدا حرام است اما اگر همین سجده، به فرمان...

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

خداوند آیا قصاص واعدام با رحمت الهی تعارض ندارد؟!